A co spolupráce mezi školami a zaměstnavateli? Proč se stále nerozvíjí naplno?
Je nepochopitelné, že kapacity méně obsazovaných maturitních oborů v oblasti odborného vzdělávání se stále neřeší tak, jak by měly. Už dávno jsme měli přistoupit k tomu, aby obory, o které není zájem, byly postupně nahrazovány lycejními obory, které uspokojí poptávku po všeobecném vzdělání a zároveň poskytnou i vzdělání odborné, které požaduje trh práce. Trh práce se mění a vyvíjí, a my bychom měli být schopni na to reagovat.
A co spolupráce mezi školami a zaměstnavateli? Proč se stále nerozvíjí naplno? Už dávno měly být nastaveny podmínky pro systematickou spolupráci základních škol se středními školami, středních škol s vysokými školami a všechny tyto instituce měly být v neustálém kontaktu se zaměstnavateli. To je základ pro to, aby vzdělávací systém připravoval studenty na reálný pracovní trh. Měli bychom podporovat spolupráci středních škol s výrobními firmami a propojit kariérové poradenství s potřebami trhu práce. Tuto spolupráci maji dobře nastavenou jen některé školy, kraj by měl dbát na to, aby s výrobními firmami systémově spolupracovaly všechny střední školy. A to se neděje.
Nesmíme zapomínat ani na nadané žáky. Je nutné už konečně zajistit školám potřebné podmínky pro práci s nadanými žáky a umožnit jim realizaci aktivit, kde mohou rozvíjet své nadání. Jsou to naše budoucí talenty, a pokud jim neumožníme rozvoj, přicházíme o obrovský potenciál.
Je naprosto nepřijatelné, že se stále diskutuje a plánuje, ale skutečné kroky se nečiní. Náš vzdělávací systém potřebuje modernizaci a přizpůsobení se aktuálním potřebám společnosti a trhu práce. Je načase, aby se konečně začalo něco dělat a aby se přestalo jen mluvit o změnách. Potřebujeme konkrétní akce a konkrétní výsledky. Děti, studenti a celá naše společnost si zaslouží lepší a efektivnější vzdělávací systém, který bude odpovídat současným požadavkům a výzvám.